16 December, 2009

III AKRAB III

First of all, i would like to introduce what is AKRAB? mst korang ingat AKRAB tu ialah hubungan yg rapat, kn? FYI, AKRAB is a Rakan Pembimbing Perkhidmatan Awam...actually dulu ialah AKRAM. tp disebabkan oleh kontroversi yg melanda kerana name AKRAM tu, so Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA) change the name to AKRAB...aku da ditauliahkan sbg ahli AKRAM last year. Majlis berlangsung kt PICC & ditauliahkan oleh KPPA - Tan Sri Ismail Adam.

Aku pn xtau mcm mn aku lh menjadi sebahagian dr ahli AKRAB.  maybe aku lh menjadi kaunselor suatu hari nt kot?hehe...From Science student to Personal Assistant to Counsellor?might be???but deeply from my heart, this programme is such a good motivation for myself..seriously it makes my life more comfy & motivated...

There are many activities that were planned by the real counsellor ( Cik Maemuna, Pn. Nad & Cik Mahfudzah) for us to be more strong & know baout the progress how to be motivated...tp aku jarang berkesempatan utk join atas sebab kekangan mase...but the last activities (14 Dec 09), i've join da club...pergi lawatan ke Hospital Kuala Lumpur (HKL) utk mendengar taklimat sorg kaunselor HKL..aku lupe sp name die...di antara client2 (pesakit2) dorg ialah :

  • individu yg normal tp mempunyai masalah psikologikal (e.g: stress, kecelaruan fikiran etc..)


  • individu yg mengalami gangguan emosi & personaliti


  • mereka yg rendah keyakinan diri


  • mereka yg mempunyai sikap & pemikiran negatif

* Skizofrenia, depression and da others...mcm2 penyakit mental ni rupenye...

Teman2 seperjuangan kusyuk mendengar taklimat Tuan Haji bagaimana nk guna OP Card


Ni lah kaunselor KPKT, Pn. Nadzirah


Pic tuan punye blogger adalah sgt penting okay!



p/s : so anyone yg memerlukan nasihat/meluahkan rase hati silalah berjumpa dgn ahli2 AKRAB @ saye...hihi...
* segala penceritaan adalah dijamin kerahsiaannye..itu adalah etika dlm kaunseling okay..

No comments:

Post a Comment