16 April, 2010

║ SoUp Of ThE dAy ║

Salah satu cara untuk memasak dan dalam masa yang sama mengekalkan nutrisi, vitamin dan mineral di dalam makanan adalah dengan menyediakan sup. Merebus daging dan sayuran di dalam air akan menyebabkan nutrien-nutriennya meresap ke dalam air. 
 
Jenis² Sup
  1. Sup Jernih dan Broth - Merupakan gabungan sayuran, daging atau pasta di dalam sup jernih ataupun broth. Broth kadangkala disediakan dengan lebih pekat dengan nasi, barli ataupun sayuran dan selalunya disediakan sebagai menu utama sesuatu hidangan.
  2. Sup Pekat dan Sup Berkrim - Diperbuat daripada stok dan dipekatkan dengan menggunakan susu atau krim, sayuran, telur, nasi, barli dan bijirin lain. Sup pekat seperti stew, selalunya dihidang sebagai menu utama di dalam satu-satu hidangan. Di dalam sup berkrim, bahan-bahannya dikisar selepas dimasak dengan menggunakan krim atau susu dan dilipat perlahan-lahan sebelum dimasukkan ke dalam sup. Maka, sup berkrim mempunyai tekstur yang halus, pekat dan berkhasiat. Berhati-hati supaya ianya tidak menjadi terlalu pekat atau menikmatinya dengan terlalu kerap!
  3. Puri - Sayuran atau sup yang berasaskan soya, tidak kira samada separa atau puri sepenuhnya. Puri juga melibatkan bahan-bahan yang dikisar selepas memasak, tetapi ianya tidaklah sepekat sup berkrim.
  4. Sup Chowder dan Bisque - Nama ‘chowder’ berasal daripada perkataan Perancis yang bermaksud sup ikan. Kini, chowder diperbuat daripada ubi kentang dan broth, susu atau krim, dan tidak mengandungi ikan atau apajua makanan laut yang lain. Bisque pula secara tradisinya adalah sup ikan, tetapi kini nama tersebut boleh membawa maksud apajua sup yang dipekatkan dengan nasi ataupun roux (sejenis agen pemekat yang diperbuat daripada tepung dan marjerin)
  5. Sup Sejuk - Selalunya disediakan dengan cara memasak dan menyejukkan sup dan dicampurkan dengan bahan-bahan mentah. Sup sejuk memerlukan lebih banyak bahan perasa daripada sup panas bagi memastikan rasanya lebih sedap ketika dinikmati.
p/s : tetibe nk jd chef unprofessional.haha...

No comments:

Post a Comment